Tuesday, January 24, 2012

Jom makan kuih Keria Hj Jalil Limbongan

Kuih Keria Hj Jalil Limbongan, Melaka.

Dah penat melawat kota Melaka, perut terasa lapar la pulaaak. Apa kata kita ke warong Tn Hj Jalil di Pantai Limbongan. Di sini ada kuih keria yang sangat istimewa. Memang istimewa kerana perniagaan beliau telah beroperasi lebih 30 tahun. Lihat saja tn Hj Jalil tu, umur pun dah lebih 70 tahun tapi masih kuat lagi memasak di dapur antik nya tu. Memang hebat..!

Dapurnya masih pakai kayu, Tak main laa gas atau letrik heheheee. Sebab tu kuih nya jadi sungguh enak, rupa nya menarik dan kemas... Tapi kalau nak beli anda semua kena sabar sebab nak kena beratur, tunggu giliran sampai 30 minit. Yang elok nya bayar lah dulu, nanti kuih siap terus jer dapat... Selalu nya ada berbelas kereta yang parkir kiri kanan jalan tu sementara tunggu giliran..

Sementara tunggu kuih keria anda masak, anda juga boleh minum2 di situ sebab selain kuih keria, warong Tn Hj Jalil juga menjual Laksa, goreng pisang dan kuih-muih tradisional. Memang sedap semuanya, maklom lah orang lama yang buat... Boleh la minum minuman panas atau air Long Chan. Hahaaa, tak ramai yang kenal air Long Chan kan.? Ini pun minuman tradisional Melaka jugaak..!!

No comments:

Post a Comment